دریا نیوز







همايش نقش دين در عصر تكنولوژي برگزار شد

دريانيوز :  آموزش و پرورش ناحيه 2 بندرعباس اقدام به برگزاري همايش نقش دين در عصر تكنولوژي باهدف رفع شبهات و ايراداتي كه نسبت به دين وجود دارد و همچنين در راستاي ابهام زدايي از دين كرد>>>
، 00:42   /   کد خبر: 682   /   تعداد بازدید: 778


با همت آموزش و پرورش ناحيه 2  بندرعباس

همايش نقش دين در عصر تكنولوژي برگزار شد

     دريانيوز : در حركتي ديني - مذهبي در دهه سوم ماه مبارك رمضان ، آموزش و پرورش ناحيه 2 بندرعباس با حضور اميني زاده رئيس آموزش و پرورش ناحيه 2 ، حجت الا‌سلا‌م ميرزايي مدرس حوزه علميه قم ،جمعي از روحانيون ، مشاوران ، مربيان پرورشي ، و دبيران ديني و قرآن اقدام به برگزاري همايش نقش دين در عصر تكنولوژي باهدف رفع شبهات و ايراداتي كه نسبت به دين وجود دارد و همچنين در راستاي ابهام زدايي از دين كرد .
     در اين مراسم ابتدا رئيس اداره آموزش و پرورش ناحيه 2  بندرعباس ضمن آروزي قبولي طاعات و عبادات همه روزه داران و دعوت از فرهنگيان ناحيه 2 بندرعباس در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان با حضور در راهپيمايي روز جهاني قدس براي همدردي با ملت مسلمان فلسطين و لبنان گفت:اين همايش در راستاي ابهام زدايي از دين مبين اسلا‌م و باهدف شناخت دين وتعريف و تكنولوزژي و رفع شهبات و ايراداتي كه نسبت به اين وجود دارد ، برگزارشد .
       "عباس اميني خواه "ضمن تعريف دين تكنولوژي افزود : دين ما ديني است با منشاءالهي كامل ترين روش زندگي كردن در اين دين الهي نهفته است .
     وي همه دستورات الهي كه براي رسيدن انسان به هدف خلقش قرار داده شده را تعريفي از دين بيان كرد و گفت : دين بر گيرنده همه جنبه هاي زندگي مي باشد و اگر بشر بخواهد مالك يك زندگي كامل ، هدفمند و لذت بخش باشد ، بايستي پيرو بهترين عامل تاثير و هدايت كننده كه همان دين است ، باشد .
 اميني زاده در ادامه اضافه كرد : تكنولوژي چيزي جز شيوه هاي جديد و مدرن براي رسيدنسريع به نتيجه در مسائل مادي اين عالم نيست، تكنولوژي در قالب دين قرار دارد . اين مخالف تكنولوژي نيست ، بلكه دين مي گويد كه تكنولوژي بايد وجود داشته باشد ؛ در دين اشاره هايي به تكنولوژي شده و تمامي موضوعات ريز و درشت خلقت  در قالب دين گنجانده شده است.
        وي اظهار داشت : دين به دنبال اين است كه انسان زندگي خوب و كاملتري نسبت به گذاشته داشته باشد . تكنولوژي يك ابزار است ونمي توان آنرا بعنوان هدف تلقي كرد بلكه در قالبهاي مختلف مادي قرار مي گيرد و پيشرفتهايي را حاصل مي كند اما دين هدايتگر آن مي باشد .
       مديريت آموزش و پرورش ناحيه 2بندرعباس شركت دبيران ديني و قرآن و مربيان پرورشي را در اين همايش مفيد قلمداد كرد و تاثيرات سازنده اين گونه همايشها را در كلا‌س هاي درس و بين دانش آموزان مشهود دانست .
در ادامه اين همايش حجت الا‌سلا‌م و المسلمين ميرزايي از مدرسين حوزه علميه قم ضمن تقدير و تشكر از مديريت آموزش و پرورش ناحيه 2  بندرعباس كه نسبت به برگزاري جلسات ديني و قرآني و پرداختن به مباني و مسائل دين اهتمام ويژه اي دارد ،‌گفت : يكي از مهمترين و اساسي ترين  مباحثي كه در زمينه دين مطرح است ،نقش دين در عصر تكنولوژي مي باشد ما اگر بخواهيم وارد مباحث ديني شويم ، ناچاريم ابتدا مسائل كلي مربوط به دين را بدانيم اينكه دين چه نقشي را ايفا مي كند و چه جهت دهي نسبت به انسان قائل است .
       مدير "مجمع مناديان" اسلا‌م در قم افزود : در مسائل علمي قبل از اينكه وارد هر گونه بحثي شويم ابتدا بايد سه چيز آن معلوم شود تعريف علم ، فايده و عمل و موضوع علم بايد مشخص شود و اگر اين سه چيز را تعريف شده نداشته باشيم ، ممكن نيست بتوان وارد ديگر مباحث علمي شويم .
 وي با اشاره به تعريف  جامع و كاملي از دين گفت: دين عبارت است از مجموعه اي  از دستورالعمل هاي فردي ، اجتماعي و اخلا‌قي كه هر انسان مكلفي بايد در زندگي روزمره خود از آن استفاده كند . همچنين دين اصلي ترين و اساسي ترين جرياني است كه درسلسله مطالب معرفي وجود دارد . اگر دين نباشد بحث در مورد اهل بيت ، قرآن ، اخلا‌ق ، اعتقادات و احكام بي معناست .  
      حجت الا‌سلا‌م و المسلمين ميرزايي اظهار داشت : از تعريف و فايده  دين مي توان موضوع دين را هم فهميد ، دين از نياز مطلق سخن مي گويد و هر نيازي كه روح و جسم انسان داشته باشد ، دين آن را مرتفع مي سازد . دين از سه مرحله آموزشي ، بينش ، روش و منش تشكيل شده است .
      مدرس حوزه علميه قم با بيان اينكه رعايت ترتيب در مسائل ديني از اهميت خاصي برخوردار است ، گفت : ترتيب جايگاه بسيار مهمي در مسائل ديني دارد . خوبي حسن و خصوصيت و ويژگي مباحث دين اين است كه ترتيبي است يعني به ترتيب بايد انجام شود .       محروميت دين با سه چيز است و خصوصيتش اين است كه از ترتيب برخوردار است اول اعتقاد؛ وقتي به اصول دين و ارزشهاي انسان و اسلا‌مي معتقد شويم پس از آن به مرحله آگاهي و در مرحله دوم به اخلا‌ق مي رسيم.
      به گفته وي يكي از رذائل اخلا‌قي اين است كه اعتقاد با آگاهي و آگاهي با اخلا‌ق هماهنگي نداشته باشد . خصوصيت دين و اجراي دين همراه با عمل است .
      وي تصريح كرد : خوشبختانه در عصر كنوني كسي در دين اسلا‌م وجود ندارد كه بگويد من مسلمانم اما خدا ، پيغمبر را قبول ندارم و و كسي نيست كه بگويد من حلا‌ل و حرام را نمي دانم و جاهل قاصر ديگر پيدا نمي شود  و اگر هم باشد مقصر است زيرا با اين همه امكاناتي كه امروزه وجود دارد دسترسي به امكانات آسان است.وي در جواب به اين سوال  كه آيا راهي هست كه همانطور كه در مسائل اعتقادي و آگاهي مشكلي نداريم در مسائل اخلا‌قي هم مشكلي نداشته باشيم ، گفت : بله راهش اين است كه به ترتيب 10  مرحله اخلا‌ق را پس از اعتقادات و آگاهي انجام دهيم . خصوصيت اين 10 مرحله از اخلا‌ق اين است كه 5 مرحله اش باطني است و 5 مرحله ديگر عملي است . 10 مرحله اخلا‌قي عبارتند از (خداشناس بودن، توكل، اخلا‌ص، تواضع،ورود در مباني ايماني،‌انجام واجبات و ترك محرمات ،جهاد با نفس، احسان و نيكي انفاق دلسوزانه و دعا) مدير مجمع مناديان اسلا‌م در قم خطاب به حضار در همايش  گفت : شما به عنوان مربيان و مبلغان‌ مباني ، مسائل و معارف ديني وقتي مسائل كلي دين را بدانيد و نسبت به آنها اشراف كامل داشته باشيد هر شبهه و سوالي را مي توانيد جواب دهيد مهم اين است كه بحث دين در وجود شما كامل شود تا بتوانيد سر كلا‌س ها ي ديني و قرآن سوالا‌ت دانش آموزان را با درايت و آگاهي جواب دهيد .
      وي با اشاره به دين تاثير گذار و دين بي تاثير گفت : ما نماز مي خوانيم ، روزه مي گيريم ، قرآن و دعا مي خوانيم و بايد اين عبادت را در جهت خودسازي و دينداري خرج كنيم . دين تاثير گذار ديني است كه اعمال واركانش در جهت و خدمت به روند زندگي ماست .
دين تاثير گذار سه شاخصه مهم زيركي ، آگاهي و ايثار و از خود گذشتگي دارد .
اين هم كه تاثير نداشته باشد و به بيراهه هدايت كند دين بي تاثير محسوب مي گردد . جوامع بشري وقتي جيبشان پر از پول باشد مي گويند سود كرده ايم . اما هنگامي كه پولي در كار نباشد مي گويند ضرر كرده ايم ، اما اين امر نبايد براي سود وزيان ملا‌ك قرار بگيرد بلكه رضايت خدا بايد ملا‌ك باشد .
       حجت الا‌سلا‌م و المسلمين در پايان افزود: در بحث دين و سياست ، بايد دين همراه سياست باشد اما به شرط اينكه دين به سياست جهت بدهد . دين انسان را از بيهودگي  و پوچي خارج مي سازند و همين نقش دين در عصرتكنولوژي حساب مي آيد .