دریا نیوز







جزیره ای عمل کردن و مقاومت ها ادامه دارد انتقال لاک پشتی صنوف مزاحم به خارج ازشهر

دریانیوز:  انتقال صنوف مزاحم و آلاینده به خارج از شهر بندرعباس در یک دهه اخیر که مطالبه مردمی هم بوده است، بسیار مورد توجه مسئولان قرار گرفته و اقدامات اولیه صورت گرفته است؛ اما تاکنون این پروژه به اتمام نرسیده و پرونده اش همچنان مفتوح می باشد.

، 09:25   /   کد خبر: 41991   /   تعداد بازدید: 220


دریانیوز:  انتقال صنوف مزاحم و آلاینده به خارج از شهر بندرعباس در یک دهه اخیر که مطالبه مردمی هم بوده است، بسیار مورد توجه مسئولان قرار گرفته و اقدامات اولیه صورت گرفته است؛ اما تاکنون این پروژه به اتمام نرسیده و پرونده اش همچنان مفتوح می باشد. ضرورت انتقال این صنوف برهمگان واضح و مبرهن است و بایستی دستگاه های متولی از جزیره ای عمل کردن در این حوزه اجتناب نمایند تا پرونده انتقال صنوف آلاینده و مزاحم به خارج از شهر بطور کامل بسته شود و شهر نفس راحتی بکشد. نباید مقاومتی توسط دستگاه های متولی و صنوف صورت گیرد تا این جابجایی زودتر عملیاتی شود که متاسفانه در یک دهه اخیر مقاومت هایی توسط برخی دستگاه ها وجود داشته که موجب شده روند انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر همچنان لاک پشتی پیش رود و اگر بخواهد این روند ادامه یابد، شاید تا یکی دو دهه دیگر باید بندرعباسی ها انتظار بکشند تا این صنوف به خارج از شهر منتقل شود و اگر مقاومت ها در برابر این طرح به پایان برسد و دستگاه های متولی عزم شان را جزم کنند تا انتقال به سرعت انجام شود، می توان انتظار داشت تا سال آینده بخش زیادی از صنوف آلاینده و مزاحم شهر بندرعباس به خارج از شهر منتقل شود.

موضوع دیگر اینکه برخی از اتحادیه ها واصناف بایستی برای صدور مجوز فعالیت از شهرداری نیز استعلام می گرفتند که به این موضوع کمتر توجه شده است و هر صنفی در هر جایی مجوز فعالیت گرفته و پیاده رو و یک تا دو لاین از خیابان را هم به عنوان محل فعالیت خودشان و توقفگاه خودروها جهت تعمیر و تزیین و... قرار داده اند ویا آهن آلات و... در پیاده رو قرار داده شده است و... و حقوق عابران سلب شده است و هیچ نهادی هم خود را در این حوزه پاسخگو نمی داند. بیشتر محلات حاشیه بندرعباس هم در محاصره صنوف مزاحم و آلاینده قرار دارند و پیگیری و گلایه های ساکنان نیز برای جابجایی این صنوف اثرگذار نبوده است. در قسمت سوم گزارش ها با موضوع ضرورت انتقال صنوف مزاحم و آلاینده به خارج از شهر بندرعباس با «امید کاردانی» مدیرنظارت برساماندهی صنوف مزاحم وآلاینده شهرداری ودبیرکمیسیون بند۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها در شهرداری بندرعباس به گفتگو نشستیم. در این مصاحبه با ما همراه باشيد.

سرنوشت انتقال صنوف آلاینده و مزاحم

دریا : مراحل انتقال صنوف آلاینده و مزاحم شهر بندرعباس به کجا رسیده و از یک دهه قبل که این موضوع مطرح بوده ، چرا اینقدر انتقال این صنوف بخصوص تعمیرگاه ها ، تراشکاری ها و ... به طول انجامیده است؟ در سال 1392 دو قطعه زمین 58 هکتاری در جاده بندرعباس سیرجان ضلع جنوب کشتارگاه و30 هکتار در ضلع شمال بلوار راه آهن جنب مجتمع خدماتی ایسین با پیگیری های شهرداری توسط اداره راه و شهرسازی اختصاص داده شده و شهرداری طبق قانون بند 20 ماده 55 اقدام به شناسایی صنوف شامل مصالح فروشان، آهن فروشان ،تعمیرگاه ها، تراشکارها، واحدهای تولیدی قطعات بتنی و عایق های رطوبتی که دارای اولویت خروج بودند و تشکیل پرونده داده و تعاونی های مربوطه توسط اتاق اصناف تشکیل شده و طراحی زمین و تسطیح زمین توسط مدیریت ساماندهی صنوف مزاحم شهرداری بندرعباس انجام شده است.

در مرحله بعدی جهت واگذاری زمین به اتحادیه ها نیازمند صدور سند قطعی زمین توسط اداره راه و شهرسازی هستیم که در راستای رعایت اصول سرمایه گذاری، امکان واگذاری به اعضا اتحادیه ها وجود داشته باشد و در همین راستای کلیه استعلامات لازم از دستگاه ها گرفته شده و طراحی زمین ها و مستندات لازم تهیه شده و منتظر برگزاری کمیته امور زیربنایی و صدور سند هستیم و این فرآیند قانونی باید توسط اداره راه و شهرسازی صورت پذیرد.

پیشرفت فیزیکی فقط 30درصد

دریا: الان این دو پروژه 58و 30 هکتاری چند درصد پیشرفت فیزیکی دارند و شامل چند واحد می باشند؟ پیشرفت فیزیکی در واقع فقط تسطیح زمین وطراحی صورت گرفته است. برای اجرای پروژه وشروع مراحل ساخت نیازمند صدورسندقطعی توسط اداره راه و شهرسازی می باشد که تا ما نتوانیم به واحدهای صنفی واگذاری بدهیم، ساخت صورت نمی گیرد. الان درصدی بخواهم عرض کنم شاید۳۰ درصدکار پیشرفت دارد. واقعیت ماجرا این است که مسکن و شهرسازی درواگذاری قطعی زمین ها اصلا همکاری ندارد. الان ماهم خودمان جهادی رفتیم در این یک سالی که من بودم، زمین ها را تسطیح کردیم وطراحی کردیم و تقریبا شهرداری نزدیک ۱۵ میلیارد تاحالا هزینه کرده است. دریا: راه وشهرسازی در این خصوص چه نظری دارد؟ راه و شهرسازی در برخی بخش ها مقداری مقاومت دارد. اما دربحث واگذاری قطعی زمین که یک نمونه اش بنکداران است که واگذری قطعی زمین صورت گرفت و زود انجام شد. دریا:مکان دقیقی که این صنوف قرار است به آنجا منتقل شود ،کجاست و فکر می کنید تا کی به آنجا منتقل می شوند؟ مکان صنوفی که باید جابه جا شوند تعمیرگاه ها و تراشکاریها به زمین ضلع شمال بلوار راه آهن جنب مجتمع خدماتی ایسین 30 هکتاری و مصالح فروشان آهن فروشان و درب و پنجره سازان و درودگران به زمین 58 هکتار جاده بندرعباس سیرجان روبروی پایانه بار و ضلع جنوب کشتارگاه و کارگاه های سنگ مزار تراشی به آرامستان منتقل می شوند. دریا :کدام صنوف تا قبل ازپایان سال 1400 و کدام صنوف در سال آینده به خارج از شهر منتقل می شوند؟ کارگاههای سنگ تراشی مزارکه در ورودی بلوار گلزار شهدا ( بهشت زهرا سابق ) در حال فعالیت می باشد و تعداد 11 واحد هستند طبق توافقات صورت پذیرفته با صنف مربوطه درصورت همکاری اتحادیه و اعضا مجموعه شهرداری و مدیریت صنوف مزاحم این آمادگی را دارد ظرف مدت یک ماه آینده نسبت به انتقال این صنف اقدام نماید.

اولین صنفی که در طول یک سال گذشته با همکاری مدیریت صنوف شهری و اتاق اصناف و فرمانداری جابجاشده، صنف عمده فروشان مواد غذایی (بنکداران)بوده که تعدادشان 160 واحدبود که عمده فعالیت آنها در مرکز شهر و خیابان بهادر و شریعتی جنوبی بود. دریا :همراهی کدام دستگاه ها برای انتقال صنوف مزاحم و آلاینده نیاز است و این همراهی در حال حاضر چگونه است ؟ یکی از اصلی ترین دستگاه های که در همکاری آن در متولی مدیریت صنوف و تاثیرگذار می باشد اتاق اصناف و اتحادیه ها هستند که پروانه فعالیت صادر می کنند و بدون استعلام از شهرداری ومدیریت صنوف نباید اقدام به صدور پروانه فعالیت کنند. رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص لزوم استعلام اصناف از شهرداری نیز صادر شده است که متاسفانه به این موضوع در صدور پروانه فعالیت و لزوم استعلام از شهرداری چندان توجهی نمی شود. انتقال صنوف به بیرون از شهرو ساماندهی صنوف مزاحم و آلاینده شهری نیازمند همکاری و همراهی دستگاه های نظیر اتاق اصناف، اداره راه شهرسازی، پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان صنعت معدن و تجارت است. لازم به ذکر است که اداره و شهرسازی نقش بسیار مهمی در ساماندهی صنوف و خروج واحدهای صنفی مزاحم و آلاینده دارد؛ چرا که اصلی ترین مشکل در حال حاضر واگذاری زمین مناسب جهت ساخت شهرک های صنفی و خروج آنها از شهر بوده و متولی واگذاری زمین نیز اداره راه و شهرسازی می باشد.

محلات در محاصره صنوف

دریا: بیشتر محلات حاشیه ای در محاصره صنوف مزاحم و آلاینده قرار دارند و ساکنان از سروصدا و آلودگی صوتی و محیطی که این صنوف ایجاد کرده اند ، بسیار گلایه مند و ناراضی هستند و پیگیری هایشان بی نتیجه مانده است .به ساکنان این مناطق قول می دهید تا چه زمانی تمامی محلات از صنوف مزاحم و آلاینده و انبارهای ضایعاتی پاکسازی شده این صنوف به خارج از شهر منتقل شوند؟ مجموعه شهرداری و مدیریت ساماندهی صنوف شهری این آمادگی را دارد که در صورت همراهی و همکاری دیگر دستگاه های متولی طبق یک برنامه ریزی مشخص نسبت به اولویت آلایندگی و مزاحمت صنوف اقدام به خروج این اصناف از شهر نماید.

شایان ذکر است که مشخص نمودن هر گونه زمان نیازمند همراهی دیگر دستگاه ها می باشد. دریا :اثرات انتقال صنوف مزاحم و آلاینده از سطح شهر را بیان فرمایید. موضوع و ضرورت ساماندهی صنوف مزاحم و آلاینده شهری امروزه یکی از اصلی ترین دغدغه های کلانشهرها می باشد؛ چرا که با توسعه شهرها، صنوفی که در گذشته در بیرون از شهر یا حومه شهر تعریف شده بودند و فعالیت می کردند امروزه وارد شهرها شده اند و وظیفه حقوق شهری ایجاب می کند که یکی از اصلی ترین دغدغه های دستگاه های متولی ساماندهی و خروج صنوفی باشد که به نحوی باعث ایجاد مزاحمت و یا آلایندگی برای شهر و شهروندان هستند. با جابه جایی صنوف، سیما و منظر شهر زیباتر خواهد شد.

همچنین از منظر ترافیکی و آلودگی صوتی و زیست محیطی شهر در امان خواهد بود و نظارت بر عملکرد صنوف ساماندهی شده توسط متولیان امر راحت تر و آسان تر خواهد بود و ارائه خدمات به شهروندان توسط صنوف مورد نظر از نظم و نظارت بهتری برخوردار می شود. دریا: آنچه را که در این حوزه و سایر بخش ها جهت اطلاع عموم لازم می دانید ، بیان فرمایید. یکی از ضروریات در بحث ساماندهی صنوف، انجام کار فرهنگی و آگاهی رسانی به شهروندان و متولیان این صنوف می باشد که همانگونه که استحضار دارید بیان فواید و انتقال صنوف بسیار ضروریست.

علی زارعی / دریا