دریا نیوز







در ارزیابی عملکرد حوزه کنترل عفونت بیمارستان‌های استان ؛ کارشناس کنترل عفونت بیمارستان خلیج‌فارس برتر شد

دریانیوز:  زمانی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد بخش های مختلفی را تحت تأثیر خود قرار داد و باعث شد دستورالعمل های بهداشتی جدیدی به زندگی ما وارد شود. 

، 09:14   /   کد خبر: 41990   /   تعداد بازدید: 195


دریانیوز:  زمانی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد بخش های مختلفی را تحت تأثیر خود قرار داد و باعث شد دستورالعمل های بهداشتی جدیدی به زندگی ما وارد شود. زندگی ما نیز با شیوع این ویروس تغییر کرد و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به جهت مصون ماندن از این بیماری به زندگی ما اضافه شد. یکی از بخش‌هایی که تحت تأثیر این ویروس قرار گرفت بیمارستان ها بودند نقاطی که خط مقدم مقابله با این ویروس به حساب می آیند. در بیمارستان‌ها حجم مراجعه و خدمات رسانی به بیماران بسیار بالا رفت به طوری که در برخی از بیمارستان‌ها مجبور به برپایی و راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی شدند. تخت های بیمارستانی مملو از بیمارانی بود که به این ویروس آلوده شده بودند. از سوی دیگر برای اینکه در بیمارستان ها، مراجعه کنندگان و یا کادر درمان و پرسنل بیمارستانی به این بیماری مبتلا نشوند دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های مناسب برای این بیماری وضع و اجرایی شد. وظیفه نظارت بر اجرای پروتکل‌ها در بیمارستان‌ها به بخش کنترل عفونت بیمارستانی واگذار شد. این بخش علاوه بر اینکه در خود بیمارستان باید پروتکل ها را تحت نظر داشته که رعایت شوند به مراجعه کنندگان نیز آموزش های لازم را ارائه می کردند تا آنها نیز از این بیماری در امان بمانند. بیمارستان خلیج فارس بندرعباس در سال جاری با توجه به عملکردی که در حوزه کنترل عفونت ها، ایمنی بیمار و سوپروایزرین آموزشی داشته‌است، در بین بیمارستانهای استان هرمزگان توانست رتبه برتر را در این زمینه کسب نماید. سجاد بلالی کارشناس پیشگیری و کنترل عفونت بیمارستان خلیج فارس بندرعباس هفت سال است در حیطه پرستاری فعالیت دارد و از زمان شیوع کرونا با پست کارشناس پیشگیری و کنترل عفونت این بیمارستان مشغول به کار است. بلالی در این زمینه می‌گوید: از زمان شیوع اپیدمی کرونا دستورالعمل‌های جدیدی برای کنترل بیماری در بیمارستان‌ها به وجود آمد. در ابتدا اجرای این دستورالعمل ها بسیار سخت بود چراکه با شیوه معمول دستورالعمل های عفونی در بیمارستان اجرایی می‌شد، اما ویروس کرونا همه چیز را تغییر داد و دستورالعمل‌های جدیدی به آن وارد شد.

 

در بیمارستان خلیج فارس از همان ابتدا با مدیریت خوبی که در آن وجود داشت، یک کار جهادی صورت گرفت و به سرعت شیوه نامه های مد نظر برای مقابله با کرونا اجرایی شد. در بحث کنترل عفونت ارتباط مستقیم با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و معاونت بهداشتی تامین اجتماعی داریم و در تمام بازدید هایی که توسط بازرسان دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود از نظر میزان رعایت دستورالعمل ها و رضایت مراجعه کنندگان در این زمینه، بیمارستان خلیج فارس عملکرد بسیار خوبی داشته است که باعث شد در سال جاری در بین بیمارستان های استان رتبه برتر را کسب نماییم.وی عنوان می‌کند: یکی از اهداف برگزاری جلسات که در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی برای کارشناسان کنترل عفونت انجام می‌شود این است که بتوانیم در خصوص راهکارها و ظرفیت هایی که وجود دارد تبادل نظر کرده و راهکارهای مناسبی پیدا کنیم. وی ادامه‌می‌دهد: در بیمارستان خلیج فارس برای اینکه بتوانیم موارد خواسته شده در دستورالعمل ها را اجرایی کنیم یک کار جهادی صورت گرفت که همه بخش‌ها در آن دخیل بوده اند. وی به شهدای سلامت نیز اشاره و خاطرنشان می کند: با شیوع این ویروس، کادر درمان زحمات زیادی را متقبل شدند تا بتوانند بیماران را درمان نمایند که در این بین تعدادی از پرستاران، پزشکان و پرسنل بیمارستانی جان خود را از دست دادند. عزیزانی که برای آنها جایگزینی وجود ندارد چرا که این نیروها بسیار حرفه ای بودند و برای تربیت آنها هزینه و زمان زیادی صرف شده‌بود.

وی درباره اقداماتی که به منظور کنترل این ویروس در بیمارستان خلیج فارس انجام شده است می گوید: در واقع مهم ترین و برجسته ترین کارهای که در حوزه کنترل عفونت در بیمارستان خلیج فارس صورت گرفته است می‌توان به برگزاری کلاس آموزشی موازین کنترل عفونت جهت کلیه کادر درمان، پاراکلینیک، اداری، خدمات و دانشجوهای پزشکی و پرستاری که حتی درزمان اوج پیک آموزش قطع نشده و به صورت مجازی برگزار کردیم، تشویق به انجام واکسیناسیون کووید دربیمارستان به صورت حضور در درمانگاه لابی و صحبت چهره به چهره با مراجعین، برپایی میز پاسخ به سوالات کرونایی و اطلاعات مربوط به واکسیناسیون به مراجعین در قسمت درمانگاه و سالن های انتظار، برگزاری منظم و دقیق ماهیانه کمیته کنترل عفونت با هدف کنترل بیماری و مدیرت تخت و امکانات، گزارش دهی بیماری‌های واگیربه صورت روزانه، هفتگی وماهیانه به مرکز بهداشت شهرستان، بررسی گزارش پرستاران بخش که به صورت تلفنی و کتبی مبنی بر عفونت بیمارستانی و یا خوداظهاری پزشک جهت کشف عفونت های بیمارستانی، ثبت سریع عفونت کشف شده در سامانه عفونتهای کشوری جهت پایش دقیق‌تر، بازدید از بخش‌های بستری مخصوصا بخش ویژه، بازدید و نظارت بر کلیه بخش‌های بیمارستانی در هر سه شیفت و نظارت بر برنامه های ضدعفونی سطوح و محیط بیمارستان که در زمان پاندمی کرونا بیشتر و دقیق تر شد اشاره کرد.

وی می‌گوید: در راستای اجرای دستورالعمل مقاومت‌های آنتی‌بیوتیک که امروزه یکی از مشکلات بزرگ جامعه ماست و مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در بین مردم و بیماران باعث ایجاد مقاومت بدن به این داروست که در حال حاضر برای درمان استفاده می‌شود، بیمارستان خلیج فارس همچون سایر مراکز جهت مدیریت مصرف منطقی اقداماتی انجام داده که به تشکیل جلسه با سرگروههای پزشکان متخصص در رابطه با اجرای صحیح دستورالعمل فوق، تشکیل جلسه با پزشکان متخصص اطفال فوق تخصص عفونی اطفال و فوق تخصص نوزادان در رابطه با اجرای دستورالعمل در بخشهای اطفال و نوزادان و NICU، گزارش و پایش میزان مصرف آنتی‌بیوتیک برای هر بیمار با توجه به دستور تجویز هر پزشک با انواع آنتی‌بیوتیک به صورت سالیانه و دريافت هفتگی گزارش آزمايش‌هاي ميكروبيولوژي از آزمايشگاه توسط پرستار كنترل عفونت اشاره کرد. وی در پایان می گوید: ویروس کرونا هنوز تمام نشده است و این ویروس همچنان می تواند قربانی بگیرد و همانطور که می‌بینیم در سویه جدید اُمیکرون وضعیت کشور بسیار خطرناک شد. به همین دلیل باید همچنان شیوه‌های شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم و مهم ترین راه برای پیشگیری از این بیماری زدن‌ماسک و تزریق واکسن است. دورهمی های خانوادگی منشا بسیاری از آلودگی ها و انتشار این بیماری است و باید از آن خودداری نمود. کادر درمانی بیمارستان ها فداکارانه و شبانه روز ارائه خدمات می کنند ، از مردم تقاضا داریم که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند تا شاهد این باشیم که این ویروس هرچه زودتر ریشه کن شود و بتوانیم به زندگی عادی خود بازگردیم.

امین زارعی / دریا